Het woord “content” hoor je tegenwoordig overal voorbij flitsen. Ook ik neem het heel vaak in de mond. Maar wat is het nu eigenlijk? En waarom zou je als ondernemer inzetten op content fotografie?
Wat is content fotografie?
Content is een Engelstalige term en klakkeloos vertaalt staat het voor “inhoud”. Wikipedia maakt het concreter: “iets wat uitgedrukt moet worden door middel van een medium, zoals spraak, schrift, of andere kunsten”. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de teksten of afbeeldingen die gebruikt worden op websites of social media kanalen. Maar evengoed een podcastaflevering.
Het kan dus verschillende vormen aannemen en het is noodzakelijk voor iedereen die online aanwezig wil zijn. Want zonder content (tekst, video, foto, audio, …) kan je nu eenmaal niets online plaatsen.
Content fotografie focust zich dan ook op de foto’s die jij als ondernemer online gaat zetten.
Waarom zou jij als ondernemer inzetten op content fotografie?
Als je enigszins creatief bent aangelegd kan je prima zelf jouw content maken. Maar je kan er ook voor kiezen om het (deels) uit te besteden. Zo kan je iemand inschakelen om jouw website teksten te schrijven, video’s uit te werken of foto’s te maken.
Dat laatste gebeurt door een content fotograaf. Zulke fotograaf zal jouw verhaal in beeld omzetten met de focus op bruikbare beelden die jij online kan inzetten. Zo zal er rekening gehouden worden met voldoende variatie (zodat je alle foto’s online kan inzetten zonder dat het eentonig wordt, maar er toch een nodige samenhang is), de sfeer die jij wil uitstralen en het type beelden dat je nodig hebt (product/dienst, horizontaal/verticaal, …).
Een content fotograaf kan je dus heel wat werk uit handen nemen. Bovendien kies je zo voor professionele foto’s én denkt een content fotograaf graag met je mee.
Welke content fotograaf kies je best?
Net zoals bij de keuze voor een familie- of portretfotograaf kies je best voor iemand waar je je goed bij voelt. Een persoon waarbij je weet dat je op je gemak zal zijn. Want dat zal zich ook weergeven in jouw foto’s en is dus erg belangrijk. Kies daarnaast voor een fotograaf met een portfolio waarvan jij vindt dat het bij je past.
Zelf vind ik het als content fotograaf heel belangrijk om jou op je gemak te stellen. Tijdens een voorbereidende videocall zal ik dan ook polsen naar jouw comfort zone. Zo werken we samen enkele thema’s en setting uit die echt kloppen voor jou.
Benieuwd naar hoe jij en ik kunnen samenwerken? Neem een kijkje naar mijn content shoot pakket. Hieronder vind je alvast een voorproefje van de resultaten van recente shoots.