Wist je dat je de vindbaarheid van jouw Instagram profiel en content kan vergroten? Instagram kan je namelijk bekijken als één grote database met accounts, foto’s, video’s, etc. In die database kan je natuurlijk gaan zoeken. En hoe duidelijker het is waar jouw profiel en content over gaan; hoe gemakkelijker iemand ze terug kan vinden.
Dat optimaliseren om beter gevonden te worden is gekend als Search Engine Optimization (SEO). Als je zelf een website of blog hebt zal je die term ongetwijfeld al eens hebben horen waaien.
Maar hoe doe je dat nu; jouw vindbaarheid op Instagram verbeteren? In deze blogpost geef ik je graag enkele tips!
4 tips om jouw vindbaarheid op Instagram te verbeteren
Alternatieve tekst (Alt text)
Alternatieve tekst is een beschrijving die toegevoegd wordt aan content. Die tekst wordt gebruikt wanneer een afbeelding, video, … niet kan geladen worden om welke reden dan ook. Maar “alt text” heeft ook nog andere voordelen. Zo helpt het mensen die niet kunnen zien om te begrijpen waar jouw content over gaat. En, belangrijk voor jouw vindbaarheid, geeft het doelgerichte informatie over jouw content.
Instagram voegt zelf automatisch zulke “Alt text” toe aan jouw content. Maar je kan dit ook zelf gaan aanpassen. Zo kan je nog meer inspelen op het gebruik van bepaalde zoektermen en dus jouw vindbaarheid verbeteren.
Dat kan je doen wanneer je nieuwe content toevoegt maar je kan het ook gaan bijvoegen voor reeds bestaande content. Wanneer je dit gaat doen is het belangrijk dat je correct en duidelijk omschrijft wat er op de visual te zien is. Gebruik gangbare termen.
Hieronder zie je aan de hand van enkele print screens hoe je zelf de alternatieve text op Instagram kan aanpassen bij het toevoegen van nieuwe content;

En hoe je de alternatieve tekst kan aanpassen bij bestaande posts;

Locatietags
Bij het plaatsen van content op Instagram kan je een locatie toevoegen. Dan heb ik het niet over de hashtags, maar echt over de locatie die bovenaan jouw visual komt te staan. Je kan een locatie kiezen uit de uitgebreide lijst bestaande locaties. Daarbij kan je kiezen voor een bestaand adres (land, stad, zaak, etc.), maar er staan ook fantasie-locaties bij zoals bijvoorbeeld “Love” of “Cookiemonsters”.
Staat jouw locatie niet in de lijst? Dan kan je zelf een locatie gaan toevoegen via Facebook. Hoe je dat doet pen ik neer in een toekomstige blogpost!
Door het toevoegen van een locatietag ben je weer nét wat vindbaarder. Tip; ik gebruik locatietags zelf ook graag om te zoeken naar inspiratie wanneer ik bijvoorbeeld op citytrip trek.

Gebruikersnaam- en titel
Er zijn twee velden in jouw Instagram profiel die zoekbaar zijn; jouw gebruikersnaam én jouw titel (naam). Check dus even of die velden op jouw profiel zoektermen bevatten die overeenkomen met de essentie van jouw account.
Jouw gebruikersnaam is jouw unieke naam die begint met een “@”. In de meeste gevallen gebruikt men hiervoor de eigennaam of de naam van de zaak.
Jouw titel (in Instagram ook bekend als “naam”), is de vetgedrukte tekst onder jouw profielfoto. Hier kan je bijvoorbeeld jouw functie, naam of scope in verwerken, rekening houdend met populaire of interessante zoekwoorden.

Hashtags
Over hashtags bestaan er heel wat theorieën. Over hoeveel je er moet gebruiken, hoe populair ze mogen zijn en op welke plaatsen je ze mag zetten. En die adviezen durven ook regelmatig te veranderen. Wat vast staat is dat hashtags zoektermen zijn. Gebruik deze dan ook zo. Denk na over de woorden die jouw content beschrijven én die jouw doelgroep ook gebruikt.
Persoonlijk zou ik niet aanraden om ze in jouw bio te gebruiken. Wél bij content (post, reel, …). Hieronder geef ik je graag nog enkele tips mee.
- Taal van de hashtags; is jouw doelgroep Nederlandstalig? Gebruik dan ook hashtags in het Nederlands.
- Locatie; voeg de naam van jouw regio, stad, dorp toe in de hashtags.
Veel succes met het optimaliseren van de vindbaarheid van jouw Instagram profiel! Heb je nog vragen? Contacteer me of laat een comment achter.