Krachtige content creatie 3 x tips

Krachtige content creatie

Als ondernemer wil je content maken die inspireert, resoneert en liefst ook converteert. Kortom; krachtige content die niet enkel de aandacht trekt van jouw doelgroep, maar hen ook aanzet tot actie.

Nu kan ik je daar úren over vertellen, maar in deze blog hoop ik je graag te inspireren met het topje van de content-ijsberg zoals ik die zie. 

1. Know the basics

Eerlijk? Strategie is iets dat weerstand bij me oproept, omdat dit vaak als “one-size-fits-all” oplossingen wordt verkocht en ik net geloof in de kracht van ieders unieke aanpak. Dat terzijde, is het kennen van de basisfuncties en spelregels wel een absolute must.

Wanneer je content gaat maken (en later online zetten) is het dus van belang om te weten hoe het platform werkt. Dat geldt zowel voor sociale media, als blogs, nieuwsbrieven, … . 

Meer specifiek heb ik het dan over zaken zoals;
– Vindbaarheid (SEO) jup, óók op sociale media
– Kennis van de doelgroep die je via dat kanaal aanspreekt
– Zicht op het optimale type content voor dat platform (foto, video, tekst, …)
– …

Wanneer je deze basics onder de knie hebt (naast kennis is dat overigens ook vaak trial and error), kan je jouw content veel efficiënter gaan maken én vergroot je jouw bereik (aka zichtbaarheid). En dat is de broodnodige basis. Want dan mag je nog zo’n straf stuk content de wereld in sturen, als het niet vindbaar of niet afgestemd is op de doelgroep die aanwezig is op dat platform, gaat het helaas verloren.

2. Vertrek vanuit jouw “sweet spot”

Ik geloof dat gouden content (niét virale content – wél content die converteert) ontstaat uit jouw “sweet spot”. Namelijk het raakvlak tussen jouw talent en de noden van jouw doelgroep.

Wanneer je in jouw content enkel op jouw zone of genius focust, weet jouw doelgroep niet wat hen dat kan opleveren. En wanneer je enkel de noden van jouw doelgroep beklemtoont zien ze jouw unieke waarde niet.

Krachtige content daarentegen verbindt deze twee en zorgt zo voor herkenning en vertrouwen bij jouw tribe.

Content maken vanuit die zone vereist enige oefening én de nodige kennis. Zo moet je goed weten waar jouw zaak voor staat en wat jouw doelgroep nodig heeft;
– Ga op onderzoek, maak dit concreet en schrijf het uit.
– Tune er vervolgens op in en laat het stromen.
– Noteer alles wat in je naar bovenkomt, zonder oordeel.
– Gebruik deze inspiratie als basis voor jouw volgende content pieces. 

3. Wees realistisch

Vertrouwen en verbinding met jouw doelgroep bouw je niet in 1-2-3 op. Zulk proces heeft tijd nodig. Dus yup, jouw gewenste omzet realiseren via Instagram (of TikTok, Facebook, …) doe je (tenzij je héél lucky bent) niet na het plaatsen van enkele posts.

Zet steeds kwaliteit boven kwantiteit en blijf finetunen en doorzetten (zonder jezelf erin te verliezen – I know, niet gemakkelijk)Wanneer jouw doelgroep meermaals getriggerd is door jouw krachtige content groeit het vertrouwen in jouw product/dienst en dat is de weg naar … jawel, sales.

Wees ook realistisch (en zacht) naar jezelf toe. Dagelijks iets online zwieren hoeft écht niet. Hou het haalbaar in plaats van vast te houden aan een opgelegde strategie. Geloof me, jouw volgers voelen het wanneer content uit jouw sweet spot komt of wanneer je geforceerd iets hebt neergeflanst omdat ‘het moest’.

Oh, en laat die focus op “vanity metrics” (volgers, likes, shares, …) alsjeblieft los! Enkel in het geval je virale content wil maken, is dat aan te raden. Maar virale content spreekt iedereen en tegelijk niemand aan. Virale content is, voor mij, het tegenovergestelde van krachtige content. Omdat het vluchtig is, vaak achteraf heel wat ongewenste neveneffecten heeft én jouw tribe niet aanspreekt (wel de andere helft van de wereld, maar bon). Sta in jouw kracht met de juiste focus op jouw doelgroep en laat die likes los. Want wat jij wil is verbinding en vertrouwen. Die meet je niet met hartjes of duimpjes 😉

Zo, ik wens jou veel content creatie plezier toe 🙂 Wil je graag samen aan de slag? Dat kan!

Gepubliceerd door mertensevelyne

Een doodgewone mama die verslaafd is aan chocolade, Instagram en af en toe een goed glas wijn.

Geef een reactie

Ontdek meer van Evelyne Mertens

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder

Ben jij ondernemer en ontvang je graag social media tips?
Schrijf je dan gauw in voor mijn nieuwsbrief. Ik zal je niet spammen, dan beloof ik je :)

Bedankt voor jouw inschrijving! Weldra ontvang je een eerste mail van me met social media tips.

There was an error while trying to send your request. Please try again.

Bij deze geef ik Evelyne Mertens de toestemming om mij nieuwsbrieven per mail te verzenden. Evelyne Mertens zal jouw gegevens verwerken volgens de GDPR wetgeving.