Als beeldmaker is er niets leuker dan creatieve concepten tot leven brengen. Dit specifieke idee werd geboren vanuit een wedstrijdaankondiging van Vogue. “Women by Women: A Global Open Call by PhotoVogue” riep op tot het inzenden van beelden waarbij de focus ligt op hoe vrouwen zichzelf voorstellen doorheen de wereld van foto en video.
Samen met Valerie Van Hecke (aka Valerie de styliste) werkte ik een creatief scenario uit. Voor dit project wilden we de tegenstelling tussen hard en zacht tastbaar maken. Een tankstation staat symbool voor snelheid, brandstof en de vaak mannelijke sfeer van autoās en machines. Daar tegenover zetten we bloemen, kleur en vrouwelijkheid: symbolen voor zachtheid, groei en creativiteit.
Het zijn twee werelden die we graag samen wilden brengen, omdat we erin geloven dat onze huidige maatschappij best wel wat meer zachtheid en verbinding kan gebruiken.
We kozen voor een unieke locatie in Antwerpen: Naftstation. Een voormalig tankstation dat kleurrijk is opgefrist met sixties vibes, een hip busje uit 1975 als vergadertafel en de leukste props.
Valerie en ik stelden een team samen van vrouwelijke creatievelingen. Zo kozen we voor LƩonie, een versatile model dat onze visie zou vertalen in poses en sterke blikken. Een goede make-up artist was uiteraard ook cruciaal, hiervoor gingen we in zee met de getalenteerde Katrien Jorissen. Zij wist met zachte kleuren de feminine touch nog meer te versterken.
Onze belangrijkste prop, de bloemen, werden geleverd door Vanessa. De combinatie van verschillende kleuren, groottes en soorten bloemen maakte het voor ons helemaal af.
Als styliste had Valerie een idee uitgewerkt waarbij de bloemen aan een oud jeansshirt naaide. Ook werden er bloemen in het uiteinde van de tankslang gestoken om “het tanken van zachtheid” nog tastbaarder te maken.
Als foto- en videograaf was het echt een droom om dit tot leven te zien komen en op beeld te mogen vastleggen.
Bij dit concept kozen we er bewust voor om te spelen met contrasten. Door in te zetten op deze tegenstellingen wilden we diepere lagen creƫren en een sterkere boodschap.
Een award wonnen we helaas niet met onze inzending. Maar de voldoening om samen een creatief concept uit te werken en effectief neer te zetten, is zoveel waard. Onze deelname bestond uit een reeks foto’s en een korte video en werd vergezeld door deze caption:
What if … instead of gasoline, people could fuel up with a decent dose of femininity. Softness, solidarity, empathy? Whenever they become a bit too harsh, egocentric, greedy. Fuel up on more love, understanding and feminine power.
A female take on what the world needs now. Exposing the contrast between profit driven, egocentric autocrats and people focussed, mindful leaders.
Ik kies er bewust voor om als beeldmaker af en toe in te zetten op creatief portfoliowerk. Zo blijf ik grenzen verleggen en mezelf creatief uitdagen.
Steeds vaker krijg ik ook de vraag van klanten om zulke creatieve concepten uit te werken. Dat vind ik heerlijk, want ik geloof erin dat dit jouw merk nog meer zal versterker en unieker op de kaart zal zetten.
Wil je graag een creatieve shoot, maar heb je zelf geen idee? Geef me even een seintje en ik denk graag met je mee.