Jouw Instagram bio is dat vaste stukje met informatie bovenaan jouw Instagram profiel. Het is als ware het visitekaartje van jouw account. Daarom is het erg belangrijk om het ten volle én juist te benutten. Of je nu ondernemer bent of een enthousiaste instamom die graag wil groeien op Instagram.
Hieronder zie je mijn zakelijk account als voorbeeld om aan te tonen uit welke secties zo’n Instagram bio bestaat. Maar hoe vul je die bio nu “goed” in? Ik geef je graag enkele tips!

Inhoud;
1. Profielfoto; wees duidelijk & toon jezelf
De meningen zijn erover verdeeld, maar mijn persoonlijk advies voor eenmanszaken is om een profielfoto te kiezen waar je zelf opstaat. Dat spreekt nu eenmaal meer aan dan een logo. Tenzij je de socials van een groter bedrijf beheert natuurlijk, dan kies je best wel voor het logo als profielfoto.
Zorg er ook voor dat er een link is met de core business van jouw profiel. Verkoop je droogbloemen? Zet dan een droogbloemen-kroontje op je hoofd of een vaas droogbloemen naast je.
2. Denk goed na over jouw “titel”
Op Instagram zijn er twee velden die vindbaar zijn bij zoekresultaten; gebruikersnaam en titel. Jouw Instagram-naam begint met “@” en is waarschijnlijk jouw persoonlijke naam (of een creatieve invulling) of de naam van jouw bedrijf.
Jouw titel is de vette tekst vlak onder jouw profielfoto. Wat deze titel betreft denk je best even goed na. Indien jouw Instagram-naam de naam van jouw bedrijf is, kan je in de titel bijvoorbeeld jouw voornaam zetten, dat maakt het persoonlijk. Maar zet er zeker ook belangrijke zoekwoorden in, want zo kan je gevonden worden. Is jouw gebruikersnaam bijvoorbeeld @kaarsenwinkeltje dan kan je als titel kiezen voor “Katia – handgemaakte vegan kaarsen”.
Let op; jouw Instagram-titel kan je slechts 2 keer in een periode van 14 dagen wijzigen.
3. Biografie; wees authentiek en duidelijk
Jouw biografie is de tekst die je in jouw profiel kan toevoegen. Het is een erg belangrijk deel van jouw bio, want het geeft meteen aan waar jij voor staat. Besef dat bezoekers slechts enkele seconden kijken naar jouw biografie en vervolgens beslissen of ze jouw profiel verder willen bekijken. Maak de tekst die je hier zet dan ook authentiek én duidelijk. Ga niet voor vage omschrijvingen of ingewikkelde zinnen.
Ben je een Instamom? Dan spreekt het voor zich dat je heel persoonlijk kan gaan in jouw bio en er bijvoorbeeld kan zetten hoeveel kinderen je hebt en hoe oud ze zijn. Of voor welke opvoedstijl jij kiest. Of dat je tips deelt over knutselen of uitstapjes.
Ben je aanwezig op IG als bedrijf? Gebruik de biografie ruimte dan als “elevator pitch”. Zorg dat je meteen jouw doelgroep aanspreekt in deze korte pitch. Maak het specifiek en zet er bijvoorbeeld “In een 3-maanden-traject coach ik hooggevoelige vrouwen naar een zelfzekere mindset. Boek nu jouw groeipad hier (pijltje).”.
In jouw biografie kan je maximum 150 tekens gebruiken. Om dit ten volle te benutten kan je emoticons toevoegen. Dat maakt het vlotter leesbaar en zo kan je ook opsommingen maken in plaats van volzinnen te gebruiken. Dat oogt een pak leuker!
Verkoop je producten? Dan kan je in de biografie ook zetten hoe klanten kunnen bestellen. Bijvoorbeeld “DM om te bestellen” of “Bestel via de website”. Hoe concreter, hoe beter. En zo maak je er ook meteen een CTA (Call To Action) van, iets dat marketing-gewijs een aanrader is.
4. Voeg jouw website toe
In jouw bio is er een veld voorzien om jouw website toe te voegen. Maak hier dan ook gebruik van! Hier kan je meteen jouw website url plaatsen of een landingspagina zodat je naar meerdere sites kan verwijzen. Gekende tools daarvoor zijn o.a. Linktree en Sleekbio. Die zijn heel gemakkelijk en zo’n pagina aanmaken gaat vlot. Wel is dit iets minder interessant op vlak van SEO. Een alternatief is dan het zelf maken van een landingspagina via jouw website software.
Blijf je met vragen zitten rond jouw Instagram account? Wil je graag groeien op een authentieke manier, maar weet je niet hoe? Ik help je graag. Op deze pagina vind je info over mijn werkwijze en tarieven.